Jokainen matkailija, niin työ- kuin vapaa-ajanmatkailijakin, kaipaa matkaltaan sujuvuutta. Matka alkaa jo matkan varaamisesta, eikä lainkaan yhdentekevää ole myöskään se, kuinka joustavaksi matkailija kokee hotelliin saapumisen ja matkustuspäivän päätteeksi hotellihuoneeseen pääsemisen.

ITB Berlin Saksassa on yksi matkailualan merkittävimmistä tapahtumista. Messut kokoavat vuosittain saman katon alle tuhansia näytteilleasettajia ja kymmeniätuhansia messuvieraita. ITB Berlin -matkailumessuilla pystyy todella aistimaan matkailualan uudet tuulet. Messut tarjosivat monipuolisesti maistiaisia useista erilaisista matkakohteista, mutta huomiomme kiinnittyi erityisesti hotelli- ja varausjärjestelmiin.

Matkailualakaan ei ole välttynyt digitalisaatiolta. Monesti matkan, niin lentojen kuin hotellienkin, varaaminen tapahtuu nykyään verkossa. Palvelut ovat käytettävissä missä ja milloin tahansa – juuri silloin, kun asiakas niitä tarvitsee. Pilvipalveluina toteutetut hotellien varausjärjestelmät ja hotellin hallintajärjestelmät mahdollistavat saumattomat integraatiot muun muassa varauskanaviin (OTAs Online Travel Agencies).

Pilvipalvelut tarjoavat mahdollisuuden myös paljon muuhun. Voisiko vaikkapa hotelliin ja hotellihuoneeseen pääseminen tapahtua yhtä jouhevasti? Entä jos hotellin vastaanotossa ei tarvitsisi jonottaa hotellihuoneen avainta? Voisiko hotellin check-in onnistua ympäri vuorokauden – juuri silloin, kun sinun matkasuunnitelmasi sitä vaatii? Tolotech Oy:n kulunvalvontaratkaisu liitettynä hotelli- ja varausjärjestelmiin mahdollistaa tämän kaiken.

Hotellijärjestelmä ja Tolotechin kulunvalvontaratkaisu muodostavat hotellin asiakkaalle varauksen mukaisesti pääsyn hotelliin ja hotellihuoneeseen automatisoidusti. Hotellin asiakas voi avata oven PIN-koodilla, avainkortilla tai puhelimella. PIN-koodi on helposti toimitettavissa hotelliasiakkaalle varausvahvistuksen yhteydessä.

Teksti ja kuva: Miika Mutila
Julkaistu: 12.04.2018