ToloGo-sovellus tuo helpotusta pysäköintiin asukkaille sekä pysäköinnin hallintaan isännöitsijöille
Helsingin Arabianrantaan nousi vuonna 2022 uusi asuinkorttelikokonaisuus pysäköintitiloineen. Nimensä, kuten Birger ja Kaj, talot saivat nimekkäiden suunnittelijoiden mukaan – onhan naapurissa Arabian upea tehdasmiljöö.
Tolotechille kohde on erityinen, sillä se oli yksi ensimmäisistä, johon valikoitui pysäköinnin kulunvalvontaratkaisuksi suunnittelemamme ToloGo -sovellus. Kyselimme hieman kohteen ensimmäiseltä isännöitsijältä, Kiinteistötahkola Oy:n Sami Vainiopäältä, miten sovellus otettiin vastaan asukkaiden taholta ja millaisin fiiliksin isännöitsijä itse otti uutuuden vastaan.
Sovellus on parempi kuin soittaminen
Isännöitsijä Sami Vainionpään mukaan sovellus tuntui alusta saakka sopivalta vaihtoehdolta.
”Sovellus oli erittäin helppo ottaa käyttöön ja hallinnointisivusto on selkeä, joten lähtöfiilikset olivat oikein positiiviset. Järjestelmä on ollut isännöinnin suuntaan täysin ongelmaton.”
Vaikka uuteen siirtyminen ei aina ole helppoa ja vastustustakin voi tulla, asukkailta ei tullut negatiivista palautetta. Millaisia reaktioita sovellusavaus herätti asukkaissa?
”Mitään ovijärjestelmään liittyvää palautetta ei ole tullut, mikä on aina isännöinnin näkökulmasta hyvä merkki. Puhelimen tai älykellon kautta ohjausta on pidetty huomattavasti käytännöllisempänä kuin puhelinnumeroon soittamista.”
Puhelinnumeropohjainen järjestelmä kulunvalvonnassa on Vainionpäälle tuttu. Hän tietää, että sellaisesta tulee joskus ongelmia tuntemattomasta numerosta tai joskus ulkomaisesta numerosta soitettaessa. Tällaisia ongelmia ei sovelluksen kanssa ole.
”Myös rekisteritunnuksen hallinnointi käyttäjän itsensä toimesta on isännöinnissä tavoiteltava ja käytännön työtä helpottava asia.”
ToloGo jatkuvasti kehittyy
ToloGo on sovellus, jonka asukas lataa omasta sovelluskaupastaan. Kuinka asukkailta on lataus sujunut?
“Kaikki on mennyt hyvin. Pari puhelua tuli alussa rekisteröitymiseen liittyen siitä johtuen, että järjestelmä lähettää vahvistussähköpostin eikä tekstiviestiä, mitä käyttäjät ovat odottaneet.”
Vainionpään palautteen perusteella myös sovelluksen hallinnointiliittymään tehtiin parannuksia. Toki kohde oli yksi ensimmäisistä, ja ToloGo on jatkuvassa kehityksessä.
Tietoturva ja kotimaisuus plussaa
Tietoturva ja tietojen säilytys ovat nykyään paljon esillä. Vainionpää kertoo, että asukkaat eivät ole kyselleet heitä koskevien tietojen turvallisesta käsittelystä.
”Minulle isännöitsijänä tietoturva ja kotimaisuus ovat tärkeässä roolissa, sillä olen myös vastuussa asukkaiden henkilötietojen tietosuojasta. Kotimaisuus on tietysti selkeä plussa asiakaspalvelun joutuisuuden vuoksi”, Vainionpää painottaa.
Kaikenkaikkiaan Vainionpää kokee, että kaikki on mennyt hyvin.
” Arabianrannan kohteen jälkeenkin olemme ottaneet ToloGon käyttöön muualla ja se on joka kerta mennyt erittäin jouhevasti. Kohteet otetaan monesti käyttöön varsin nopealla aikataululla ja kun olette lisänneet ns. alkulistat liukuhihnatyönä ensimmäisen käyttöönoton yhteydessä, on se helpottanut työtä täällä isännöinnin päässä.”
Lue lisää ToloGo-sovelluksesta: ToloGo
Tutustu palveluumme taloyhtiöille: Asuminen