Skip links

ToloGo –sovellus tuo helpotusta pysäköintiin asukkaille sekä pysäköinnin hallintaan isännöitsijöille! 

Helsingin Arabianrantaan on noussut uusi klassikkosuunnittelijoidemme mukaan nimetty asuinkorttelikokonaisuus pysäköintitiloineen. Nimet, mm. Birger ja Kajta, ovat luonnolliset, sillä onhan naapurissa Arabian upea tehdasmiljöö, jossa nämäkin nimekkäät taiteilijat ovat työskennelleet.

Kohde oli yksi ensimmäisistä, johon valikoitui pysäköinnin kulunvalvontaratkaisuksi kotimainen Tolotech Oy:n ToloGo –sovellus. Kyselimme hieman kohteen ensimmäiseltä isännöitsijältä, Kiinteistötahkola Oy:n Sami Vainiopäältä, miten sovellus otettiin vastaan asukkaiden taholta ja millaisin fiiliksin isännöitsijä itse otti uutuuden vastaan.

Merellisen Arabianrannan kohteeseen valikoitui pysäköintihallin avaukseen ToloGo –sovellus. Miksi juuri sovellus tuntui hyvältä ajatukselta isännöitsijä Sami Vainionpää?

Sovellus oli erittäin helppo ottaa käyttöön ja hallinnointisivusto on selkeä, joten lähtöfiilikset olivat oikein positiiviset, kommentoi Vainionpää. Sama tunne on edelleen, järjestelmä on ollut isännöinnin suuntaan täysin ongelmaton.

Uuteen siirtyminen ei aina ole helppoa ja vastustustakin voi tulla. Millaisia reaktioita sovellusavaus herätti asukkaissa?

Vainionpää toteaa, että asukkailta ei ole kuulunut mitään ovijärjestelmään liittyvää, se on aina isännöinnin näkökulmasta hyvä merkki. Puhelimen tai älykellon kautta ohjausta on pidetty huomattavasti käytännöllisempänä kuin puhelinnumeroon soittamista.

Puhelinnumeropohjaisessa järjestelmässä ongelmia on ollut tuntemattomasta numerosta tai joskus ulkomaisesta numerosta soitettaessa – nämä on nyt kaikki jääneet pois.

Myös rekisteritunnuksen hallinnointi käyttäjän itsensä toimesta on isännöinnissä tavoiteltava ja käytännön työtä helpottava asia.

ToloGo on sovellus, jonka asukas lataa omasta sovelluskaupastaan. Kuinka asukkailta on lataus sujunut?

Kaikki on mennyt hyvin, mutta pari kappaletta tuli Arabian kohteessa varmistuspuheluita rekisteröitymiseen liittyen siitä johtuen, että järjestelmä lähettää vahvistussähköpostin eikä tekstiviestiä, mitä käyttäjät ovat odottaneet.

Hallinnointiliittymään toivoisimme pariin yksityiskohtaan ohjetta tai muutoin selkeytystä. Parannukset ovat sellaisia, joista olen käynyt keskustelua Tolotechin kanssa ja niihin on luvattu puuttua, selventää Vainionpää.

Tänä päivänä on kovasti julkisuudessa esillä tietoturva-asiat ja tietojen säilytys. Ovatko asukkaat olleet kiinnostuneita heitä koskevien tietojen turvallisesta käsittelystä?

Vaininonpää toteaa, että asukkaat eivät ole esittäneet tietoturvaan liittyviä kysymyksiä isännöinnin suuntaan.

Miten merkitykselliseksi isännöitsijä itse kokee tietoturvaan ja toisaalta kotimaisuuteen liittyvät asiat?

Minulle tietoturva ja kotimaisuus ovat tärkeässä roolissa isännöinnin vastatessa asukkaiden henkilötietojen tietosuojasta. Kotimaisuus on tietysti selkeä plussa asiakaspalvelun joutuisuuden vuoksi, Vainionpää painottaa.

Tähän loppuun ruusut ja risut😊 Hyvin on mennyt! Kohteiden käyttöönotto, Arabianrannan kohteen jälkeenkin, on mennyt erittäin jouhevasti. Kohteet otetaan monesti käyttöön varsin nopealla aikataululla ja kun olette lisänneet ns. alkulistat liukuhihnatyönä ensimmäisen käyttöönoton yhteydessä, on se helpottanut työtä täällä isännöinnin päässä, kiittelee Vainionpää.

ToloGo-palvelu mahdollistaa oven avauksen sovelluksella, puhelinsoitolla, pin-koodilla, rfid-tunnisteella, kaukosäätimellä ja rekisterikilvellä, vain yhdellä tai kaikilla avaustavoilla rinnakkaisesti.

Pääkäyttäjä saa hallinnoitavaan kohteeseen räätälöidyn hallinnointiliittymän. Yritykset omansa ja isännöinnissä asukkaiden hallinnointiin soveltuvan ja tietoturvavaatimukset täyttävän hallinnointiliittymän.