Skip links

Vandalism down to a fraction in Martinlaakso

Toisinaan pysäköintihallin kulunvalvonta vaatii erityisratkaisuja. Miten Tolotech ratkaisi erilaiset tarpeet ja vähensi ilkivaltaa Martinlaaksossa?

Tilanne vantaalaisessa pysäköintihallissa oli hankala: pääsy pysäköimään oli annettava hallitusti usealle sadalle sopimusasiakkaalle – toisaalta halliin pariinkymmeneen yleiseen parkkipaikkaan piti kenen tahansa päästä vapaasti.

Vapaan pysäköinnin ongelmaa oli ratkottu asentamalla hallin kahteen sisäänkäyntii erilainen kulunvalvonta. Itäisessä ovessa oli käytössä Tolotechin puhelinsoittoavaus, läntisessä ovessa liiketunnistin avasi oven muillekin kuin sopimuspysäköijille. Tämä aiheutti uuden ongelman.

”Nosto-oven liiketunnistin reagoi myös jalankulkijoihin, mikä aiheutti kohteessa asiatonta oleskelua ja ilkivaltaa”, kertoo hallin toiminnasta vastannut isännöitsijä Lasse Ernamo.

Ernamo lähestyi Tolotechiä ilkivaltaongelman ratkaisemiseksi.

Ratkaisu löytyi rekisterikilpitunnistuksesta

Tolotechillä ongelma aiheutti aluksi hieman pähkäilyä, mutta tilannetta lähdettiin purkamaan rekisterikilpitunnistuksen avulla. Läntiselle ovelle asennettiin liiketunnistimen tilalle rekisterikilpitunnistuskamera yhdessä kulunvalvontalaitteiston kanssa, mikä mahdollistaa sen, että sisään pääsee vain rekisterikilvin varustetulla ajoneuvolla.

Jos sisään pyrkivän ajoneuvon rekisteritunnus löytyy ToloGo-palvelustamme, nosto-oven avaamisen yhteydessä käyttäjälle luodaan aktiivinen kulkuoikeus hallin käyntioveen.

Sisäänkäynnin yhteyteen lisättiin käyttöohjeet ToloGo-sovelluksen käyttöön ottamiseksi. Näin ollen kuka tahansa saa lisättyä autonsa sovellukseen, minkä jälkeen kulkeminen onnistuu sekä nosto-ovesta autolla että käyntiovesta jalan.

Järjestelmä lisää turvallisuutta

Uusi järjestelmä on ollut jo jonkin aikaa käytössä ja sen on todettu todella vähentäneen ilkivaltaa.

”Tolotechin kulunvalvontajärjestelmän ehdoton vahvuus on sen yleisesti lisäämä turvallisuus Martinlaakson hallissa”, Erjamo sanoo.

”Erityisesti se, että Tolotechilla oltiin valmiita kehittämään järjestelmää varta vasten Martinlaakson pysäköintihallin tarpeisiin vastaavaksi, teki meihin vaikutuksen.”

Erjamon mukaan myös järjestelmän käyttöönotto sujui laitteiston säätöä myöten sujuvasti, eikä ongelmiakaan ole ilmennyt.

”Tolotechin huollosta on tähän asti ensinnäkin vastattu nopeasti ja toisekseen ratkottu pienimmätkin haasteet käden käänteessä. Olemme tyytyväisiä!”